BusinessTech & ScienceTop Story

Former Parler CEO sues company over firing

Parler former CEO sues company

Former Parler CEO John Matze filed a lawsuit against the company for firing him, alleging the board conspired to steal his share of the company. He accused the board of turning on him because he tried to tone down extremism on the site. The Associated Press covered the story:

Lawsuit by ousted Parler CEO

LAS VEGAS (AP) — The developer of the conservative social network Parler is alleging he was defamed and improperly ousted by a prominent Republican Party benefactor, two men who replaced him at the company and a political commentator known for his support for former President Donald Trump.

John Matze said in a lawsuit he was fired for trying to tone down extremism on the site. He said wealthy philanthropist Rebekah Mercer, website associates Jeffrey Wernick and Mark Meckler, and podcaster and television analyst Dan Bongino conspired to steal his 40% company share, leaving him with $3.

Mercer, through the Heritage Foundation and a family foundation tax attorney, Wernick and Meckler at Parler, and Bongino at his newsletter did not immediately respond Tuesday to telephone and email messages about the lawsuit filed Monday in Nevada state court.

Parler’s contentious rise to fame

It casts Matze as a scapegoat in turmoil that arose after Parler became a go-to site for far-right extremist views before and after the Jan. 6 siege at the U.S. Capitol.

The site, based in suburban Henderson outside Las Vegas, grew in popularity after the violence, when Trump’s social media were blocked as incitement by mainstream platforms Facebook and Twitter.

Parler was booted from the internet Jan. 11 after Apple suspended purchases of its smartphone app and Amazon Web Services quit hosting it on the internet cloud. The site returned in mid-February, without Matze.

Wernick was neither an officer nor owner of Parler but portrayed himself as its operating chief, the lawsuit said. He allegedly enlisted Bongino to “use his media presence … to promote Parler.” Meckler became the company’s chief executive.

Proposal to ban Qanon raised controversy

After Matze proposed moderating posts and barring identifiable extremist groups like neo-Nazis and the right-wing conspiracy theory QAnon, his lawsuit said, he was accused of misconduct and fired Jan. 29.

“Simply put, Parler was … hijacked to advance the personal political interests and personal advantages of defendants rather than serve as the free-expression platform as originally conceived,” the lawsuit said.

The court filing put the value of Parler at more than $1 billion and declared that Matze is entitled to multiple millions of dollars in compensatory and punitive damages.

Matze’s attorneys, James Pisanelli and Todd Bice, said in a brief statement Tuesday the lawsuit aims to vindicate Matze’s rights, correct his wrongful termination and address breaches of contract and good faith.

The document identifies Mercer, daughter of major Trump donor Robert Mercer and a benefactor for the conservative site Breitbart News, as the founding investor in Parler. It said Matze was the founding developer. It said the site name derives from the French word for “to speak.”

It pointed to a post attributed to Mercer declaring Parler “a neutral platform for free speech” and “a beacon to all who value their liberty, free speech, and personal privacy.”

“Rather than protect Parler,” the lawsuit alleges, “Mercer sought to co-opt it as a symbol or as the ‘tip of the spear’ for her brand of conservativism.”



Previous Article
Fourth Israeli Election in Past Two Years Results in More Deadlock
Next Article
China admonishes foreign diplomats over new sanctions

How useful was this article?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this article.

Latest News